fredag den 9. november 2012

Læring:

Vi har i vores gruppe valgt at gå i dybden med Illerises læringstrekant, som vi vil anvende til at få en forståelse i hvordan mennesker lærer og måske ikke lærer. Illeris har tidligere været ansat som professor i livslang læring ved Danmarks pædagogiske universitets skole og han har skrevet et par bøger. Han beskæftiger sig inden for forskellige områder af pædagogikken, fx livslang læring, lærings motivation og kvalifikations teorier. Han har også lavet en læringstrekant som vi i dette tilfælde har valgt at benytte.

 

I venstre hjørne befinder selve indholdet sig, altså viden, forståelse og evner. Her drejer det sig om hvad der helt konkret læres og formålet er for den lærende at udvikle mening og mulighed for at håndtere praktiske udfordringer. Her udvikles den personlige funktionalitet.
I højre hjørne handler det om den mentale energi der er nødvendig for læringsprocessen. Det drejer sig om følelserne og motivationen og formålet er at sikre en konstant mental balance og herved udvikle den personlige sensitivitet. 
Det nederste hjørne indeholder interaktionen og kan for eksempel inkludere perception, transmission, erfaringer, deltagelse og aktivitet. Formålet er den lærende sociale integration i samfundet.

Indholdet (det venstre hjørne) og den mentale energi (højre hjørne) foregår internt i individet mens at interaktionen (det nederste hjørne) inkluderer det sociale og eksterne aspekt af læring. Både det interne og det eksterne er essentielt i læringsprocessen ifølge Knud Illeris.

Vi anvender Illerises læringstrekant da vi arbejder med overvægtige og de unge mennesker kan puttes ind i trekanten da de både udvikler sig, skolelæring, de gennemgår et livsforløb og de socialisere sig så de kommer til at passe ind.

I denne sammenhæng kan vi også hive ”De fire læringstyper” ind

Udover læringens to processer og tre dimensioner opererer Illeris med fire forskellige former eller typer af læring: Kumulativ, Assimilativ, Akkomodativ og Transformativ

Assimilation og akkomodation er to læringstyper der er ”stjålet” af Jean Piaget.

Kumulativ læring: at lærer noget udenad hører under kumulativ læring, i og med man skal prøve at huske noget, der ikke har nogen som helst relation, til noget man kender i forvejen. Specielt for den kumulative læring er, at man sjældent glemmer det man har lært igen, værende underordnet om det er viden (såsom talrækker og gloser) eller færdigheder (som at binde snørebånd eller gå).
Assimilativ læring: Man tilpasser sig der hvor man nu er.
Akkomodativ læring: Man overskriver grænser og gør ting som man normalt ikke ville gøre
Transformativ læring: Dette må vi lade de professionelle om fx psykologer.

Ud fra vores emne om overvægtige børn, kan man sætte gruppen ind i læringstyperne assimilativ og akkomodativ, fordi når man oftest er overvægtig, tilpasser man sig som regel altid gruppen for at få venner og passe ind selvom man inderst inde godt ved at man ikke helt er ligesom de andre som løber og måske spiller fodbold. Akkomodativ fordi hvis man vælger at gå på en form for slankekur eller begynder at træne fordi man synes det er et problem med sin overvægt er der en grænse man måske overskrider, som man normalt ikke ville gøre. Der er mange ting der spiller ind når man er overvægtig!
En ting man bare skal huske som overvægtig er at man stadig kan være et dejligt menneske, bare fordi man har en smule ekstra fedt på kroppen er det ikke ensbetydende at man ikke er en skøn og sjov person. Det er ikke altid det ydre der tæller, selvom det ikke altid er alle mennesker som husker dette.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar